Nov 1, 2014 9:45 AM

Russia's top radio station slapped by government

The Associated Press

MOSCOW (AP) The Russian government's communications watchdog has issued a warning to a top independent radio station over a program about Ukraine.

Roskomnadzor's warning to Ekho Moskvy related to this week's program, in which two journalists exchanged first-hand accounts of fighting between pro-Russia rebels and government forces in eastern Ukraine.

The journalists, Sergei Loiko of the Los Angeles Times and Timur Olevskiy of Russia's independent Dozhd television station, talked, in particular, about fighting around the airport in the main rebel-held city of Donetsk, that has continued despite a truce signed in September.

The agency said Friday the program contained "information justifying war crimes," but didn't elaborate.

Ekho Moskvy's editor-in-chief, Alexei Venediktov, rejected the claim and said the station would appeal the warning.

Under Russian law, a media outlet could face closure if it receives two warnings in one year. The warning was the first for Ekho Moskvy.

While most Russian media toe the government's line, Ekho Moskvy has given a platform to Kremlin critics despite being majority-owned by a branch of Gazprom, Russia's state-controlled gas giant.

Media freedom in Russia has steadily shrunk under the rule of President Vladimir Putin. With all nationwide television stations under state control and most print media full of adulation for Putin, authorities have methodically moved to tame few remaining independent media outlets amid a strain with the West over Ukraine.

Early this year, several leading cable and satellite providers cut Dozhd, the top independent TV station, from their packages following an inquiry by prosecutors. Later, the owner of, a leading online news outlet, fired its editor over coverage of Ukraine.

And last month, Russian lawmakers approved a bill that would limit foreign ownership in Russian media to 20 percent. The measure was widely seen as directed at critical print outlets with foreign ownership, such as the Vedomosti business daily and the Russian Forbes magazine.


--  Dealing with the Disease of Addiction? Click here for help --

More from

NH1 News Debates
NH1 News Replay

NH1 on Twitter

NH1 SkyView Cameras

NH1 on Facebook

Check out NH1 News Rail Polls on LockerDome on LockerDome